ارتقای سلامت و سطح بهداشت عمومی شهروندان از طریق افزایش تحرک فیزیکی- تجربه شهر کپنهاگ دانمارک

شهر کپنهاگ از سال ۱۹۹۶ اولین تمرکز خود بر تحرک فیزیکی شهروندان را ذیل موضوع دوچرخه‌سواری آغاز کرد. در این سال برای اولین بار اندازه گیری ۱۰ شاخص کلیدی، توسط بخش ترافیکی شهر انجام گرفت که مواردی از قبیل تعداد دوچرخه‌سواران و آمار تصادفات، بودجه اختصاص یافته به زیرساخت‌های دوچرخه سواری، طول شبکه دوچرخه، سهم دوچرخه در حمل و نقل شهر و همچنین نظرات دوچرخه سواران در مورد زیرساخت‌ها و حس آنها در زمینه ایمنی را مورد سنجش قرار می‌داد.

پس از تحلیل اطلاعات بدست آمده، ایجاد مسیرهای سبز دوچرخه سواری در برنامه‌ریزی برای شهر مورد توجه قرار گرفت. منظور از مسیرهای سبز دوچرخه‌سواری شبکه‌ای منسجم از مسیرهای دوچرخه بود که تا حد ممکن در کنار پارک‌ها و دیگر مناطق سبز شهری طراحی شده و در مواردی که این امکان وجود نداشت، دوچرخه سواری در امتداد خیابان‌هایی با حجم ترافیک ادامه ‌می‌یافت. به این ترتیب در سال ۲۰۰۰ میلادی، شبکه‌ای از ۲۲ مسیر سبز دوچرخه سواری به طول۱۱۰ کیلومتر با هزینه بالایی ۵۰۰ میلیوندلار پیشنهاد شد که تا سال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ کیلومتر از این شبکه به اتمام رسید. در طی این مدت میزان جراحات ناشی از تصادفات دوچرخه در شهر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

هر روز صبح، حدود ساعت ۷ کپنهاگ دوباره زنده می‌شود. مردانی که با لباس کار، زنانی که آخرین مد لباس را به تن دارند و والدینی که با کودکان خود بیرون آمده‌اند، همه بر روی دوچرخه سوار شده‌اند و به سمت محل کار یا مدرسه می‌روند. در واقع حدود ۳۷ درصد از مردان و زنانی که در کپنهاگ درس می‌خوانند یا کار می‌کنند، دوچرخه را بر اتومبیل ترجیح می‌دهند. دوچرخه در این شهر به عنوان مهم ترین وسیله نقلیه محسوب می‌شود و دوچرخه‌سواران روزانه حدود ۱۰۲ میلیون کیلومتر از شهر را پدال می‌زنند. این عدد چیز عجیبی نیست، چراکه جاده‌های مخصوص عبور و مرور دوچرخه جزء طراحی ترافیک شهر به حساب می‌آید.

با اینکه گردشگران تصور می کنند که مردم کپنهاگ به این دلیل دوچرخه‌سواری می‌کنند که نگران طبیعت و آلودگی هوا هستند،‌ اما وقتی از مردم این شهر سوال کنید فقط ۱ درصد آن ها این عقیده را در ذهن دارند. دوچرخه سواری اولویت حمل و نقل کپنهاگ است، زیرا سریع ترین و آسان ترین راه برای جا به جا شدن است. دوچرخه مانند چسبی است که مردم را کنار هم نگه داشته و زندگی آن ها را راحت و روان کرده است. شهر های دیگر جهان نیز می‌توانند از شوق و فرهنگ کپنهاگ درس بگیرند و در راستای سلامت خود و جامعه تلاش کنند.

چقدر می توان بر روی تاثیر دوچرخه بر سلامت شهروندان امیدوار بود؟

در سال ۲۰۰۷، پس از ارائه گزارشی درباره اثرات استفاده از دوچرخه بر سلامتی شهروندان مشخص گردید، به طور متوسط هر ۱۲۰۰ کیلومتر رکاب زدن، افزون بر کاهش جراحات ،یک روز از تعداد روزهای بیماری در شهر کاسته است و سبب گردیده سالیانه۱.۲۱ کرون دانمارک در سیستم‌ مراقبت‌های پزشکی صرفه‌جویی شود. همچنین به ازای هر یک درصد افزایش میزان دوچرخه سواری،۱۶.۰۰۰ تن میزان انتشار کربن کاهش یافته که این موضوع بر روی سلامت تنفسی شهروندان تاثیرگذاری شایان توجهی داشته و سبب گردیده میزان مرگ و میر در این شهر نسبت به سایر شهرهای اروپایی در پایین‌ترین سطح قرار بگیرد. همچنین آمار حاکی از آن است که دوچرخه‌سواری با سرعت بالا یا متوسط، میزان امید به زندگی در افراد را به ترتیب به میزان ۵ سال و ۳ سال افزایش داده است.

این اثرات سبب گردید موضوع دوچرخه سواری در اولویت برنامه‌های بعدی توسعه شهر در کپنهاگ قرار بگیرد. هم اکنون این شهر یکی از با سلامت‌ترین شهروندان دنیا را در اختیار دارد و به دلیل توجه فوق العاده آن به موضوع دوچرخه‌سواری بنام پایتخت دوچرخه‌ها نامیده می‌شود.

تبلیغات در زمینه استفاده از دوچرخه یکی از اصلی‌ترین اقدامات شهرداری کپنهاگ در استفاده از دوچرخه بوده است. نمونه فوق یک از این نمونه‌هاست. در این تبیلغ نوشته شده است: یکی پول تو را خرج می کند و تو را چاق میکند، دیگری چربی تو را آب می‌کند و پولت را حفظ می‌کند.